Какой абхидхармический комментарий точно датирован 9-м веком?

Автор snegovik, 13:20 20 января 2017

« назад - далее »

snegovik

Здравствуйте!

Какой абхидхармический комментарий (философский трактат) надёжно, доказательно датирован 9-м веком?

С уважением.

Ассаджи

#1
Здравствуйте!

Обсуждение Абхидхармы выходит за рамки тематики этого форума.

Что касается дат, то доказательная датировка любых текстов того времени затруднительна.

Если говорить об Абхидхамме, и обычной, ориентировочной датировке, то к периоду 8-9 века можно отнести работы Ананды и Дхаммапалы:


ЦитироватьWhen the new commentaries appeared, the old ones gradually disappeared. As a new commentary became popular and it became necessary to explain it. Ven. Ānanda wrote a sub-commentary on the new commentary. This sub-commentary is known as Mūlaṭīkā. Ven. Ānanda's Abhidhammic views are very high and his comments are very elucidatory. He criticized some of the views that are expounded by Ven. Buddhaghosa. Then, Anuṭīkā appeared to explain Mūlaṭīkā. It is a work of Ven. Dhammapāla who was also a commentator of Visuddhimagga Mahā Ṭīkā. He was an advocate of the opinion of Ven. Buddhaghosa, which was rejected by Ven. Ānanda.

http://www.abhidhamma.com/txt_fundamentalabhidhamma_02.html
https://books.google.com/books?id=zw1UD1Mj9DwC&pg=PA192&lpg=PA192


В целом этот период был отмечен борьбой с Ветуллавадой:

http://aimwell.org/DPPN/abhayagiri.html
https://www.bps.lk/olib/wh/wh100-p.html#20 The
http://www.island.lk/2006/10/14/satmag3.html

С уважением.

Ассаджи

Руперт Гетин, однако, пишет:

ЦитироватьThe questions of whether we should think in terms of two Dhammapālas and their dates have been much discussed. Oskar von Hinüber takes the cross reference between the Dhammapāla aṭṭhakathās and the Abhidhamma ṭikās as effectively doing away with the necessity for two Dhammapālas; he also follows De Silva in rejecting arguments for dating Vism-mhṭ to the tenth century and suggests the possibility of an earlier date for Dhammapāla, namely the latter half of the sixth century (pp.167–71, §§ 357–70) and that Dhammapāla was a pupil of Ānanda, the author of the Abhidhamma mūlaṭīkā (§§ 356, 360); in an unpublished paper Lance Cousins has suggested that Dhammapāla may have been a pupil of the author of the Abhidhamma anuṭīkā, which would place him in the early seventh century.

https://www.academia.edu/24142416/Was_Buddhaghosa_a_Therav%C4%81din_Buddhist_identity_in_the_Pali_commentaries_and_chronicles

snegovik

Спасибо за Ваш труд!

Эти тексты учёные относят к 11-12 векам.

Another writer, probably also called Dhammapala, since he was supposed by the 12th century to be the same, though scholars do not accept this, wrote subcommentaries on the commentaries on the Digha, Majjhima and Samyutta Nikayas. (https://en.wikipedia.org/wiki/Dhammapala)

https://www.academia.edu/24554353/A_Proposal_for_PhD_Dissertation

A Study of the Saccasankhepa together with Critical Edition and Translation. The Sacc is an Abhidhamma text written in around 12th A.D. This work has never been translated into English.

То, что нет ни одного комментария, который доказательно датировался бы 9-м веком, подтверждает отсутствие текстов с школьной философией за период 8-9-10 века.

С уважением.

Ассаджи

Что я могу сказать?

Ученые не относят эти тексты к 11-12 векам, вы неверно поняли статью в Википедии.

Непонятно, к чему вы упоминаете Саччасанкхепу, это работа совсем другого автора, хоть и тезки.

С логикой  в вашем утверждении "нет ни одного комментария..." большие проблемы.

Всех благ!

Ассаджи

P.S.

ЦитироватьОказывается, уважаемый Ассаджи предложил в качестве автора 9-го века человека, о котором писал Сюан-цзан (7-й век).
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%85%D0%B0%D0%BC%D0%BC%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D0%BB%D0%B0

Еще один ляп. Разбирайтесь, пожалуйста, а потом пишите. Не наоборот.