Леди Саядо о бхава и абхава

Автор Германн, 15:51 31 марта 2018

« назад - далее »

Германн

http://www.kbrl.gov.mm/book/details/001162?categoryId=58

р. 131

Bhava, abhava

The appearing or the presence of sankhata, the conditioned dhammas is bhava; wheras the non-appearing or the absence is abhava. The appearing or the presence of 1500 defilements, bhavakkha (= on the side of existence) is the state of vain, dukkha-sufferings. The non-appearing or the absence, abhavapakkha (= on the side of non-existence) is the state of glorious, bliassed, great happiness. Never think lowly of the abhava. The abhava, the release from so grave dangers, enemies and catastrophes is the great happiness blessing.

Бхава, абхава

Появление или присутствие санкхата, обусловленных дхарм - бхава; тогда как не-появление или отсутствие - абхава. Появление или присутствие 1500 омрачений, bhavakkha (= на стороне существования) - это состояние тщеты, дукха-страданий. Не-появление или отсутствие, abhavapakkha (= на стороне небытия) - это состояние славного, блистательного, великого счастья. Никогда не думайте приземлённо об абхаве. Абхава, освобождение от столь серьезных опасностей, врагов и катастроф - это благословенное великое счастье.

p. 132

Real bhava

The only santibhava is eternal, permanent, real bhava. There is no such thing that the santibhava will change and the cessation-appeasement will desappear, become abhava, and the defilements dukkha-sufferings will reappear and the khandha-dukkha sufferings will reappear. Thus, so far with the explanations, is accordance with many pali concepts shown in the second chapter, the cessation-appeasement of kilesa-defilement and khandhas is nibbana. There is nothing more to find better than that cessation-appeasement. Even thought you try to find out, there wouldn't be any after happiness that excells the great santisukha peaceful happiness, the cessation-appeasement of the grave anamatagga vatadukkha-sufferings. There is not any other santisukha sitalasukha, peaceful happiness better than the cessation-appeasement of dukkha-sufferings - thus this meaning is shown.

Реальная бхава

Единственно санти-бхава - вечная, постоянная, настоящая бхава. Невозможно, чтоб сантибхава изменилась, чтоб исчезновение-прекращение исчезло, ​​стало  абхавой, и осквернения, связанные с дукхой, снова появялись, и снова начались муки кхандха-дукха. Таким образом данные объяснения согласуются с множеством палийских понятий, раскрытых во второй главе: прекращение-умиротворение килес-осквернений и кхандх является ниббаной. Нельзя найти ничего лучше прекращения-умиротворения. Даже не пытайтесь найти счастье, которое превзошло бы мирное счастье santisukha, прекращение-умиротворение тягот и страданий anamatagga vatadukkha. Нет никакой другой santisukha sitalasukha, мирного счастья, лучше, чем прекращение-умиротворение дукха-страданий - таким образом, раскрывается смысл этого.